Alzheimer

Zoals jullie wel of nog niet weten woon ik reeds ongeveer 5 jaar bij mijn demente en rolstoel gebonden moeder.

Ongeveer 5 jaar geleden werd Alzheimer gediagnostiseerd en sinds toen heb ik haar van redelijk goed bij geest tot zwaar dement zien worden. In haar beginstadium verzorgde ze nog zelf de tuin, het huishouden en het eten al dan niet met de nodige hulp van mij. Maar gaande weg werd het steeds minder. Ze begon fouten te maken zoals geen water in de espresso kan doen met gevolg dat die oververhit raakte en begon te dampen. Gevolg was dat het brandalarm dan afging. Een ander voorbeeld is het gasfornuis open laten staan met gevaar voor brand of explosie. Het koken minderde ook, zo kon ze steeds minder gerechten maken tot het zich beperkte tot 1 gerecht namelijk een Spaanse tortilla. Vijf jaar geleden kon ze nog zelfstandig eten en drinken, nu moet ik haar helpen. Ze krijgt nu hulp bij praktisch alles. Opstaan, wassen, aankleden, eten, in bed leggen,…

De zware beperking qua lopen die ze te danken heeft aan een CVA is met het vorderen van de dementie ook achteruit gegaan. Eerst kon ze nog wandelen en trappen lopen met wat ondersteuning. Nu kan ze enkel ter plekke wat trappelen. Zodoende zit ze nu in een rolstoel.

Vreemd hoe je erin meegroeit als je dagelijks bij haar bent. Ondanks al die tegenspoed genieten we nog van elkaar. We maken er elke dag een feestje van…gezellige muziek op de achtergrond, van tijd tot tijd een koffietje met een lekker koekje erbij. Buiten in het zonnetje zitten, een ommetje maken bij mooi weer, samen in bed liggen en oude liedjes zingen en zoveel mooie momentjes meer…soms verwen ik haar met een vers gebakje, de éclairtjes (soort van langwerpige soezen met pudding) zijn haar favoriete gebakjes.

Ik maak er een gewoonte van om met haar te praten en dingen te vertellen waar ze tot nu toe op haar manier op reageert. Dat kan over de tuin gaan, een gebeurtenis of zelfs een recept. Soms krijg ik korte redelijke reacties van haar en soms reageert ze heel onsamenhangend. Maar ik antwoord dan iets zinnigs terug en dan lijkt het alsof we een volwassen gesprek voeren. Vanuit haar beleving zal het ook zo aanvoelen denk ik dat zie ik aan haar oogopslag en mimiek. Met het achteruitgaan van haar dementie is ook haar spraak slechter geworden. Zo kan ze haar woorden niet altijd vinden en zijn haar zinnen onsamenhangend waardoor je eigenlijk niet goed weet waar ze het over heeft. Maar positief als ik ben, maak ik er het allerbeste van.

Gelukkig kan ik ook rekenen op professionele hulp van buitenaf zoals de thuiszorg, schoonmaakhulp, tuinhulp en de verpleging. Dat geeft mij de mogelijkheid om mijn taak als liefdevolle dochter en gezelschapsdame goed uit te oefenen maar ook om er ook even uit te muizen en ontspannen op mezelf te zijn. Praktisch is het gelukkig allemaal goed geregeld.

Intussen is mijn lieve mama 87 zomers jong. Een mooie dame met amper rimpels op haar gelaat en die tot 2 jaar geleden nog haar haartjes liet verven om er jong en verzorgd uit te zien. Het verven en wassen begon moeizaam te worden dus besloten de thuiszorg en ik om haar geverfd haar weer naturelle te laten worden. Resultaat is nu prachtig engelenwit haar met een krulslagje in. Het is een mooie dame moet ik wel zeggen. Hopelijk mag ik er op haar leeftijd ook zo uitzien.

Ik zorg er ook voor dat ze er mooi bijstaat. Altijd passende en schone kleding en zomerse frisse kleuren zoals rood (wat haar erg goed staat), groen, wit met een bedrukt bloesje, enz. Oorringen en halsketting ontbreken ook niet. Piekfijn moet ze eruit zien want zij verdient die aandacht en verzorging.

Jammer genoeg weet ik nog niet hoe ik haar foto moet plaatsen op de weblog maar dat komt nog wel.

Heeft iemand van jullie ook een demente ouder (gehad)?

Tot schrijfs…

12 gedachten over “Alzheimer

  1. Hoi Maria,
    Wat een mooi blog!
    Wat fijn dat je zo voor haar kunt zorgen. Fijn dat ze er verzorgd uit kan zien.
    Mijn moeder was ook dement, maar in een minder erge vorm. Ze woonde in een verzorgingshuis, werd daar goed verzorgd en had het naar haar zin.
    Sterkte met je werk, fijn dat je ook voor jezelf zorgt.
    Heb het goed!

    Like

    • Hallo Staartje, bedankt voor je reactie.
      Ja, gelukkig ben ik in de mogelijkheid om voor haar te zorgen. Ik begrijp dat het niet voor iedereen mogelijk is. 4x per jaar gaat mijn mama ook naar een verzorgingstehuis voor telkens 2 weken.
      Hier in België noemen ze het een kortverblijf. Ik maak gebruik van die mogelijkheid om tijd te maken voor mezelf en mijn relatie. Ik ga dan gewoonlijk 2 weken naar Willem. Door het jaar komt Willem meestal naar mij. Zo lief van hem.

      Geliked door 1 persoon

  2. Wat een mooi bericht Maria, hoe verdrietig het ook is dat je moeder zo dementeert. Ik denk dat iedere ouder graag een zorgzame dochter als jij zou willen hebben. (En niet alleen ouders, ook anderen die niet per se zorg nodig hebben worden graag omringd door lieve, zorgzame mensen.) Een tante bij wie ik enkele jaren in huis heb gewoond werd dement. Het begon tamelijk onschuldig (ze wilde ineens een borreltje, terwijl ze niet dronk) en ging via enorme maaltijden bereiden voor de bewoners van een pas geopend asielzoekerscentrum, maaltijden die we dagen later beschimmeld terug vonden in de kelder, naar totale apathie en hulpbehoevendheid in een verpleegtehuis, waar ze is gestorven. Een dergelijke dementie is een vreselijke ziekte die je niemand gunt. Ik heb ook een oudere, strenge en zeer christelijke dame gekend bij wie de Alzheimer ondeugende lichtjes in de ogen toverde en die begon te flirten. Haar is gelukkig de apathie bespaard gebleven. Haar hart had mededogen.

    Geliked door 1 persoon

    • Dankjewel Peter.

      Ja, beschimmelde maaltijden komt me bekend voor. Mijn mama verraste ons ook af en toe met een bord eten dat we plots op een totaal onverwachte plek terugvonden…

      Totale apathie is inderdaad vreselijk. Hopelijk gaat mijn moeder niet die fase in. Voorlopig kan ze soms nog hartelijk lachen…Dat doet mij dan zo een deugd…

      Geliked door 1 persoon

  3. Wat heb je een prachtig blog geschreven over jullie samen. Diep respect voor de zorg die je haar geeft. Zo fijn dat ze er altijd goed uitziet. Je zou iedereen zo’n een op een verzorging toewensen. Helaas kan dat vaak niet.
    Groet aan Plato

    Like

    • lieve Maria, zo durf ik je nu wel te noemen. Menig moeder zou wensen om een dochter zoals jou te hebben. Fijn dat je tijd hebt om met haar de mooie momenten te kunnen beleven met name door de zorg van anderen. Ik wens je heel vel sterkte toe, doe je de groetjes van mij aan Willem? Mijn blog is even uit de lucht maar ik kom weer tefug. Eerst genieten op de camping en in september/oktober weer 4 weken Kreta.

      mijn opa van moeders kant was erg dement in zijn laatste levensjaren, ik ben naar zijn vrouw vernoemd en daardoor dacht hij altijd dat ik zijn vrouw was. Ik heb heel veel spannende verhalen gehoord 😉

      Like

Plaats een reactie